Selecteer een pagina

Voorjaar. Het gaat direct weer kriebelen, met dat lekker zonnetje is het makkelijker huizen te verkopen. Los van de ‘marktsituatie’ weet je als makelaar dat het voorjaar een uitstekend moment is om huizen te verkopen.

Het huis onder de aandacht krijgen is dan net zo belangrijk. Het houden van een Open Huis is nog altijd een populair middel. Kennelijk werkt het! De aandacht daarvoor is nu nog groter omdat er weer een Nationale Open Huizenroute, Landelijke Open Huizendag of welke naam dan ook aan zit te komen. Het mag dan anders heten, het is hetzelfde.

Adverteren

Natuurlijk laat je de hele wereld weten dat ook jij Open Huizen hebt. Alles en iedereen zet je daarbij in. De eigenaar, je zoekersbestand, het lokale suffertje en flyers. Ook online doe je er veel aan om maar aandacht te genereren. Net zoals je buurman en collega om de hoek. Hoe doe je dat online? Kies je voor de grootste site met de meeste bezoekers?

Kijkers of kopers?

Ga jij er vanuit dat elke bezoeker op funda een koper is, of zijn het ‘kijken-kijken-niet-kopen’ bezoekers… Lees dan even dit blogje over de fundajunkie. Wed jij op één paard?
Als NVM-er kan ik dat begrijpen. Je mag immers op funda lekker blijven adverteren met je Open Huis. Als niet-NVM-er kan je dat schudden. Vanaf vrijdag 12 maart mag jij niet meer aangeven dat je huizen in portefeuille ook ‘open’ zijn.

Alternatief

Dit jaar is er voor het eerst een samenwerking tussen concurrerende huizensites. Chapeau! Dat noem ik een goede zaak. Het belang van de consument en makelaar wordt boven het eigen website belang geplaatst. Huislijn, Jaap en Huizenzoeker werken samen. Dat maakt het voor jou ook makkelijker om de exposure van je Open Huizen te vergroten.

Ook als NVM-makelaar denk ik dat het verstandig is om hier gebruik van te maken. Ga niet alleen voor een funda vermelding. Consumenten weten echt wel dat funda goed en groot is, maar ze weten ook wel degelijk dat niet alle huizen daar te vinden zijn en dat de presentatie van de huizen ook verschillend is, afhankelijk van de ‘smaak’ van de makelaar.

Aandachtspuntje

Het meedoen aan de Open Huizen DagRoute is belangrijk voor je verkopers. Maar beste hardwerkende makelaar, vergeet niet goed te luisteren naar de kijkers en kopers! 26 maart is de dag dat jij vele kopers voorbij ziet komen. Doe daar wat mee! Laat ze niet links liggen door te wachten of ze dat ene huisje willen kopen. Er zijn huizen genoeg te koop, maar echt actieve makelaars zijn er minder van.
Maak jij dat onderscheid wel?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+