Selecteer een pagina

Onrust over de hypotheekrenteaftrekEr was heel even rust omtrent het H-woord, met het oog op een mogelijke rechtse regering. Ondanks dat uitzicht bleef de consument, de koper, terughoudend. Want wat gaat er gebeuren…?

Onrust om niets

Het zal geen ene moer uitmaken. Linksom of rechtsom, desnoods recht door het midden, er zal een moment komen dat er iets aan de hypotheekrenteaftrek gaat veranderen. Geen idee hoe, maar het gaat gebeuren. Dat is absoluut geen reden om met de billen samengeknepen op de bank te blijven zitten.

Het maakt geen verschil

Geen groot verschil moet ik zeggen. Er is geen enkele partij die het hele subsidie- en belastingstelsel (met betrekking op de woningmarkt etcetera) snel en daadkrachtig op z’n kop zal zetten. Alle partijen weten wel dat de impact daarvan op de BV Nederland te groot is. Kijk maar naar de voorbeelden uit Zweden.
Wat dan nog? Stel, ik zeg stel dat er een coalitie komt die gekke dingen gaat doen. Oorzaak is gevolg… Nederland zal dat niet accepteren, binnen 4 jaar een nieuwe regering en de boel wordt wederom aangepast en veranderd. What else is new?

Mooie praatjes

Het probleem zit hem er in dat de consument niet gelooft dat het grofweg genomen geen impact op de portemonnee heeft. Welke mooie woorden er ook gezegd worden, hoe geruststellend het ook klinkt, de koper gelooft het niet.
Geloof jij de woorden van een politicus? Gelooft de consument de sympathieke woorden van een makelaar?

Geloofwaardigheid

Daar zit hem het probleem. Al jaren lang vertellen politici A, vervolgens doen ze B wat C tot gevolg heeft (zie het artikel over breekpunten). Waar herkennen we dat nog meer? Oh ja, de makelaardij…. Lees deze reactie van een consument maar eens op een eerder blog. Hoe kan je dan als makelaar nog de onrust bij een koper wegnemen, als je niet vertrouwd wordt?

Coalitie

Geen idee wat er nu in Den Haag gaat gebeuren. Maakt ook niet uit, de invloed die ik er op kan uitoefenen heb ik 9 juni gebruikt. Laten we echter stoppen met ons druk maken over OF er iets gaat veranderen en kijken naar HOE we het het beste kunnen gaan veranderen. Tegelijkertijd moet er gewerkt worden aan het herwinnen van het vertrouwen bij de consument.

Wanneer er een verandering voor de deur staat zijn er vier fasen die je doorgaat: ontkenning, tegenwerking, berusting en acceptatie. In welke fase zit jij?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+