Selecteer een pagina

Vanochtend zag ik een tweet voorbij komen waarin genoemd werd dat de Sociale Media in de UK afgelopen maand voor het eerst meer bezoekers trokken dan Google. Google ingehaald, dat kan tot niet? Opeens viel bij mij het kwartje. Google is zijn positie als almachtige toegangspoort tot informatie kwijt. Onstuitbaar neemt het belang van Social Media toe en dat vertaalt zich inmiddels ook in bezoekers aantallen. Nu herinner ik mij dat Eric Qualman in zijn populaire YouTube video ‘Social Media Revolution’ al noemde dat Facebook inmiddels al meer dataverkeer heeft in de US dan Google. Toch vind ik het feit dat de populariteit van Socal Media zich nu ook vertaalt in echte bezoekers pas echt nieuws.

Waarom is dat nieuws?

Google begon ook ooit als een vernieuwende dienst met extreme voor en tegenstanders. De afgelopen jaren was een zo hoog mogelijke ranking in Google het belangrijkste voor het succes van uw website. De rest was maar marginaal van belang. Hoe is het zo ver gekomen?

Ik geef al een jaar of 8 met veel plezier Social Media trainingen. Toen heette dat overigens nog niet Social Media, maar ging de training gewoon over communiceren met consumenten met behulp van internet. In de eerste jaren was Google nog niet zo oppermachtig als nu, maar vooral revolutionair. Informatie was opeens eenvoudig beschikbaar. Dienstverleners maakten zich toen vooral zorgen over het feit dat, voorheen exclusieve, informatie opeens voor iedereen met een PC beschikbaar kwam. Hoe moest dat nu nu alles opeens op straat lag? Dat was de algemene verwarring in die jaren.

Relevantie

Het is nu duidelijk dat vooral de relevantie van de zoekresulaten de sleutel van het succes waren. Nu is het normaal te vinden wat je zoekt, maar begin deze eeuw zeker nog niet. In de jaren voor Google was het totale anarchie op de zoekmachine markt. Gesponsorde zoekresulaten waren niet te onderscheiden van ‘echte’. De bannerstrortvloed bij de zoekresulaten kon al snel een epileptische aanval veroorzaken. Een beetje zoals de telegraaf.nl er nu nog uit ziet. Het was dan ook geen wonder dat Google snel succes had. Naast die relevantie van de zoekresulaten moet je dan ook je ook de lichte en simpele vormgeving als succesfactor benoemen.

Onaantastbare Google

Dit succes is zo groot dat de positie van Google al jaren onaantastbaar lijkt. Inmiddels is dit bedrijf zo machtig geworden dat het ideologisch de strijd aan durft te gaan met met een land als China terwijl een superpower als de VS dat nog niet eens durft. Als je als bedrijf niet goed scoort op Google heb je een groot probleem. Dus investeren in SEO (Search Engine Optimalisation) moet je, investeren in Adwords moet je. Weet je niet hoe dat werkt dan zijn er genoeg anderen die het voor een ‘kleine’ vergoeding voor je willen doen. Ook nu nog krijgt u wekelijks dagelijks nog mail van SEO aanbieders die u ‘gegarandeerd’ beter op Google zullen laten scoren. Zonder een goede marketing strategie heeft dat overigens weinig zin,. Maar dat is een andere discussie

Je punt? hoor ik u denken.

De kracht achter de groei van Google gaat volgens mij nu tegen Google werken. Google is en blijft voorlopig belangrijk, maar minder dan in de afgelopen jaren. De zoekresulaten van Google zijn minder relevant aan het worden dan de informatie die via sociale netwerken te halen is. Informatie is nu veel waardevoller als het echt actueel is en als je weet van wie die informatie komt. Dat laatste is erg belangrijk. Wie iets zegt is minstens net zo belangrijk als wat die persoon zegt. Ook kan de betrouwbaarheid van een persoon afgeleid worden uit de kwaliteit en het volume van zijn sociale netwerk.

Referenties en betrouwbaarheid

Een professor met 10.000+ volgers op Twitter zal wel betrouwbaarder zijn dan een collega met 25 volgers. Referenties dus. Juist op dat vlak presteren Social Media veel beter. Ook bereik je via sociale media mensen en geen artikelen (vandaar ook SOCIAL media). Via Google lees je een artikel, via Twitter bereik je de schrijver. Misschien kent u het fenomeen #durftevragen. Met een tweet voorzien van deze ‘hashtag’ kunt u vragen stellen aan personen ook buiten uw sociale netwerk. Gebruikt u #daretoask in plaats van #durftevragen dan zelfs de hele wereld. Real time alle kennis beschikbaar. Dat gaat verder dan enkel geschreven teksten. Dat moet ik Google nog zien doen.

Het nu, meteen, direct

Real-Time is ook belangrijk. Het bewijs is de tweet die mij vanochtend prikkelde. Daar in zat een link naar een blogpost. Die info is misschien pas volgende week te Googelen. Dan nog wel relevant maar niet zo actueel als vandaag. Ik realiseer me nu ook dat ik steeds minder vaak zoek via Google. Steeds mee informatie komt tot mij via Twitter of Facebook. Ook voorheen supersnelle nieuwssites als nu.nl zijn niet meer zo actueel als Twitter.

Wil ik uitgebreide en ‘betrouwbare’ informatie dan grijp ik naar Wikipedia of Google. Dat je die info altijd positief kritisch moet bekijken is de ervaren internetgebruiker wel duidelijk. Wisdom of the crowds is goed genoeg. Real-time informatie is waardevol en relevant. Als er dan ook nog een lokatie van de zender aan gekoppeld is helemaal. Hoe waardevol twitter is blijkt wel uit Onur Air, Ijslandse Aswolk, Iran en Michael Jackson. Allemaal grote gebeurtenissen waarbij relevante informatie bijna enkel via Social Media beschikbaar was, nieuwssites hadden het nakijken en Google al helemaal.

Een nieuwe macht

Het is volgens mij onvermijdelijk dat Sociale Media groter en relevanter gaan worden dan Google. De macht komt weer in handen van u internettende Homo Sapiens! En zo hoort het ook. Makelaars en vastgoedprofessionals doen er goed aan om nog dit jaar een goede Social Media Strategie te ontwikkelen. Het gaat niet enkel om de techniek maar vooral hoe je het implementeert in je dagelijkse werk. Diensten als KijkMijnHuis, HelpMee! en LiveChat zijn goede startpunten. Nu is het handboek Social Media voor de branche nog niet geschreven. Zorg dat u er aan mee schrijft om uw concurrentie volgend jaar voor te zijn. “Connect and Collaborate’ is mijn advies aan u.
Welkom in de nieuwe realiteit! (Vrij naar TELE2)

The following two tabs change content below.
Arjan Terpstra is zelfstandig consultant interactieve media vanuit zijn onderneming EvoBuzz. Hij heeft vele jaren ervaring in de branche en verzorgt ook lezingen en trainingen voor makelaars en vastgoed professionals op het gebied van Social Media. Ook was hij spreker op het NIMA congres 2010. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de Internetmarketing van de ERA makelaars en heeft aan de basis gestaan van vele vernieuwende en succesvolle concepten in de makelaardij.

Laatste berichten van Arjan Terpstra (toon alles)

Google+