Selecteer een pagina

eedafleggingUit een onderzoek van het vakblad Vastgoed blijkt dat 9 van de 10 makelaars de ‘makelaarstitel’ graag terug willen zien. Maar waarom? Wat kan daar de reden van zijn? Laat ik eens een gokje wagen.

Mogelijk dat de makelaars denken dat ze daardoor meer huizen gaan verkopen.
Grote onzin. Een makelaar wordt echt niet geselecteerd om een woning te verkopen omdat ze een ’titel’ hebben. Ze worden gekozen omdat er een klik is tussen de verkopers en de makelaar. De deal wordt ze gegund.
Die klik kunnen ze wel beinvloeden middels hun kennisniveau. Maar ook een makelaar zonder titel kan wel degelijk de juiste kennis en kwaliteit in huis hebben om de juiste dienstverlening te geven aan hun klanten.

Misschien omdat er nu zoveel makelaars failliet gaan?
Erg vervelend dat er veel makelaars het hoofd niet boven water kunnen houden. Dat is echter de normale marktwerking. In de goede tijden zijn er veel makelaars bijgekomen. Zeker omdat er naast die gouden tijden voor makelaars ook nog eens de bescherming van het vak, die titel, afgeschaft werd. Het terugbrengen van die titel zal echter geen verschil gaan maken. Het wegvallen van de minder goede makelaars zoals nu gebeurd zal daar wel bij helpen overigens.
Makelaars hebben nu de pech dat er èn veel collega’s zijn èn dat het een zware markt is om woningen goed verkocht te krijgen. Als ze nu beter daarop zouden inspelen…

Had u trouwens al gelezen dat de gemiddelde Nederlander makelaars wel noodzakelijk, maar veel te duur vinden? Komt dat door de courtage, of door de slechte dienstverlening? En zouden die twee punten gaan verbeteren door het herinvoeren van de makelaarstitel? Als u daarin gelooft, gelooft u vast en zeker ook in de ooievaar!

Met dat papiertje wordt iemand niet in ene een betere makelaar. Vakkennis is één, het weten te gebruiken is drie.
Het kan daarom wel degelijk van nut zijn om je als makelaar bij een brancheorganisatie aan te sluiten. Daar zit veel vakkennis die gedeeld wordt. Iedere branchevereniging heeft zo hun eigen toetredingseisen, dus daar liggen veel meer mogelijkheden voor makelaars om zich te onderscheiden.

Dus laat die titel lekker voor wat het is (verleden tijd) en focus u als makelaar eens ècht op de klant! Want kent u uw klant eigenlijk wel?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+