Selecteer een pagina

Ik lees momenteel het boekje ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’. Hilarisch, een aanrader voor taalliefhebbers. Het geeft een interessant beeld van hoe wij met onze taal omgaan. Communiceren via schrift of woord kan ieder basisschoolkind. Maar je duidelijk maken? Dat is maar weinigen gegeven.

Dat geldt voor mensen, maar ook voor bedrijven en merken in het algemeen. Het belang van taal – of communicatie in bredere zin – is doorslaggevend voor succes in onze maatschappij. Politici werven zieltjes in praatprogramma’s. Reclames maken van kinderarbeid een hip sportmerk. Just do it, waarom niet? Taal is bijzonder. Het kleurt onze (waargenomen) wereld.

In het communicatievak zijn we continu bezig met juist vertalen van het verhaal. Vaak in eerste instantie bij de zender; wat wilt u nu eigenlijk echt (vertellen)? En later, het vinden van de juiste boodschap en uitingsvorm naar de ontvanger. Bewust met de boodschap bezig en de context van ontvanger en zender.

Niet zo moeilijk zou je denken, maar helaas: we zijn Oost-Indisch doof.

Onze waarneming

En taal is ook nog eens de multi-interpretabel. Haar haar, nietwaar? In China nog bonter. Het woordt ‘ma’ heeft er 5 betekenissen:

  • ma1 betekent moeder
  • ma2 betekent hennep
  • ma3 betekent paard
  • ma4 betekent uitschelden
  • ma5 aan het einde van een zin functioneert als een vraagpartikel.

Best een verschil … ‘moeder’ en ‘slet’. Je zult maar verkouden zijn.

Misverstanden liggen dus op de loer. Ken je elkaar al wat langer gaat het overigens al wat beter, vanwege een gedeelde context. Maar bij acquisitie of reclame heb je uiteraard te maken met voornamelijk nieuwe contacten. Via folders, tv-reclame, advertenties of abri’s. Of online via banners, Adwords, social media of de eigen site. Potentiële klanten maken voor het eerst kennis. Helder communiceren is dus een ‘must’. Ik bedoel natuurlijk… noodzaak.

Helaas is dat zeg maar niet ons ding. Voorbeelden van veelgeziene fouten:

Projectmedewerkers zijn zo betrokken in hun werk dat ze vergeten dat klanten niet op zoek zijn naar ‘deelgebied A’. Mensen zijn op zoek naar een woning met bepaalde eigenschappen. Of ook een mooie: als navigatieonderdeel ‘informatie’. Dat kan alles zijn. De hele site bestaat uit informatie…

In uw communicatie moet u deze informatiebehoefte effectief vervullen. Vaak kom ik uitingen tegen met verborgen premissen en jargon. Lastig te begrijpen. KiSS weet u wel. Nee? ‘Keep it Short and Simple’. Ik bedoel natuurlijk… maak het niet te moeilijk!

Informatie wordt alleen maar door zenders getoetst, niet door beoogde ontvangers. Tel daarbij op: de filosofie van de gemiddelde opdrachtgever is dat informatie zo compleet mogelijk moet zijn. Resultaat is een overkill -of nee, overdaad- aan informatie. Zeker bij websites vaak het geval.

Met al het aanbod komt in het beslissingsproces ‘gemakzucht’ direct na ‘opvallen’. Propt u de site bomvol met informatie krijgt u  al snel een moeilijke ‘interface’  (…besturing). Een doolhof van informatie. Focus op u op uw primaire doelgroep en vertel het voor hen relevante verhaal.

Nog een voorbeeld van de gemakzucht-factor. Een onhandig formulier. U kent ze wel, zo een met te veel verplichte velden. Of waarbij u de datum 2 x verkeerd invoert; 19-09-09 of 19-9-2009? Twijfelende klanten: exit.

Ontwikkelaars komen voor woningen al snel met dezelfde omschrijvingen: ruim wonen, groen, landelijk, rust of juist stedelijk en dynamisch. Belangrijke eigenschappen uiteraard. Maar op zichzelf niet onderscheidend. Er is veel keuze in de ‘ruim wonen in een groene omgeving’ – categorie…

Groot probleem bij deze woningen is dat de locatie vaak meer gewicht heeft dan de eigenschappen. Doe dus bij nieuwbouwprojecten (vooraf) onderzoek! Is het beeld van de buurt ‘niet aantrekkelijk’, start dan eerst gebiedspromotie om het fundament voor de woningen te leggen; letterlijk en figuurlijk.

De vraag is: wat maakt dat stukje aardbol uniek? Unieke dingen blijven makkelijk in de ‘mental map’ van mensen plakken. Creëer dus een unieke samenstelling van de eigenschappen en val op. Door een combinatie van geografische, demografische maar ook bijvoorbeeld historische eigenschappen.

Zorg dat je vooraf aan gebiedspromotie doet samen met alle relevante partijen. Maak het uniek en breng die boodschap helder over. Een gebied als Laan van Spartaan werd neergezet met elementen als ‘historie’, ‘sport’ en ‘jeugd’, naast het bekende ‘stedelijk wonen in een dynamische omgeving’-verhaal. Nog voor de eerste tekening af was, waren 1500 inschrijvingen. Da’s een goed begin zullen we maar zeggen.

Savy? (begrijpt u?)

The following two tabs change content below.
Bouwjaar: 1981. Wordt waargenomen in Amsterdam en omschreven als passievol, ruimdenkend en creatief. Een idealist met humor. Werkt als consultant online en crossmedia voor De Wijde Blik Communicatieadvies. Doet daar dingen in de RO: online brandmanagement, PR2.0, webcare, e-participatie en natuurlijk van alles met 'social media'. Af en toe leert hij via workshops of blogposts anderen zijn trucs. Vind ie leuk om te doen, mensen helpen. Klimt daarnaast graag in de pen. Soms spontaan, meestal betaald, maar altijd hobby. Krijg je geen genoeg van zijn teksten? Volg dan zijn spoor op Twitter... #hijbijtniet

Laatste berichten van Michiel Daalmans (toon alles)

Google+