Selecteer een pagina

NSM4Het onderwerp van het Nationale Symposium Makelaardij was dit keer: Samenwerken, nu of nooit? Kennlijk een ‘hot topic’, het aantal aanwezigen overschreed de 1.000 geïnteresseerden. Petje af daarvoor, is toch niet niks om zoveel mensen bij elkaar te krijgen (dank je Ed dat ik er ook bij mocht zijn!).

Dan de essentie van de dag: moeten makelaars (en taxateurs etc) gaan samenwerken? Welke vorm zal dat dan moeten hebben?
Menig makelaar werkt al samen. Met een concullega, met een fotograaf, met een hypotheekadviseur of met een interieur stylist. De vraag is of het daar om gaat.

Nee, horen we dan. Het gaat om het samenwerken om de gehele branche beter te maken. Het sullige, stoffige of ronduit slechte imago van ‘de makelaar’ moet verbeterd worden. Dat het huidige imago overigens niet strookt met de werkelijkheid is al eerder over geschreven. Gedurende de gehele dag werden er links en rechts tips en adviezen gegeven om ieders eigen business te verbeteren. Op verschillende manieren.

Belangrijk daarbij is dat makelaars leren samenwerken. Echt samenwerken. Communiceren is dan de methode om te gebruiken. Maar niet iedereen is daar even goed in… Het begin zit hem dus in deze eenvoudige regel, die regelmatig te lezen valt in de branche: Zeg wat je gaat doen, doe het, vertel wat je hebt gedaan.
Dat kost tijd. Tijd die makelaars niet hebben, wordt er dan gesteld. Is het communiceren met klanten nou niet de kern van ‘makelen’? Begin daar dus mee.

Hoe zit dat nou met het samenwerken? Eigenlijk niet zo heel moeilijk. Vertel je collega’s waarom jij bepaalde dingen wel of juist niet doet. Steun ze met ideeën en suggesties waardoor ze beter worden. Ook collega’s van andere kantoren! Help elkaar. Beetje cliché om te zeggen, maar… wie goed doet, goed ontmoet. Gelooft u het niet? Doe het dan gewoon structureel gedurende minimaal 3 maanden. Het verschil gaat u ongetwijfeld merken.

Gelukkig zijn er steeds meer makelaars die inzien dat de veranderende markt, wat al een aantal jaren gaande is, vereist dat ze zelf ook anders moeten gaan werken. Een mooi voorbeeld daarvan werd gegeven door Joep Ketelaar van funda in zijn keynote. Daarnaast zijn er meer en meer makelaars die aansluiten bij de ‘makelaar 2.0‘ beweging. Dat vraagt een enigszins andere manier van werken, meer focus op netwerken, gebruik maken van indirecte kanalen en goed communiceren. Daar valt samenwerken ook onder. Help de ander beter worden, dat is goed voor je eigen business.

social-media-iconsHet is dan wel erg verbazingwekkend om te zien dat maar ongeveer 30% van de aanwezigen een LinkedIn profiel hebben (of ze dat actief gebruiken is dan weer een tweede…) en nog geen 5% heeft een profiel op FaceBook. Twitter is voor het gemak waarschijnlijk maar even buiten beschouwing gelaten. Houdt uw collega’s die daar wel gebruik van maken de komende tijd maar eens goed in de gaten. Die kunnen wel eens beter en sneller gaan groeien dan zij die er vanaf zien…

Interessant om te zien dat juist die groep makelaars die actief zijn met ‘Social Media’ elkaar helpen en adviezen geven. Enerverend om dat te zien en lezen. Chapeau!

Devies: ga samenwerken, omarm de verandering, dump het ego en wees trots op de resultaten die anderen behalen.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+