Het onderwerp van het Nationale Symposium Makelaardij was dit keer: Samenwerken, nu of nooit? Kennlijk een ‘hot topic’, het aantal aanwezigen overschreed de 1.000 geïnteresseerden. Petje af daarvoor, is toch niet niks om zoveel mensen bij elkaar te krijgen (dank je Ed dat ik er ook bij mocht zijn!).
Dan de essentie van de dag: moeten makelaars (en taxateurs etc) gaan samenwerken? Welke vorm zal dat dan moeten hebben?
Menig makelaar werkt al samen. Met een concullega, met een fotograaf, met een hypotheekadviseur of met een interieur stylist. De vraag is of het daar om gaat.
Nee, horen we dan. Het gaat om het samenwerken om de gehele branche beter te maken. Het sullige, stoffige of ronduit slechte imago van ‘de makelaar’ moet verbeterd worden. Dat het huidige imago overigens niet strookt met de werkelijkheid is al eerder over geschreven. Gedurende de gehele dag werden er links en rechts tips en adviezen gegeven om ieders eigen business te verbeteren. Op verschillende manieren.
Belangrijk daarbij is dat makelaars leren samenwerken. Echt samenwerken. Communiceren is dan de methode om te gebruiken. Maar niet iedereen is daar even goed in… Het begin zit hem dus in deze eenvoudige regel, die regelmatig te lezen valt in de branche: Zeg wat je gaat doen, doe het, vertel wat je hebt gedaan.
Dat kost tijd. Tijd die makelaars niet hebben, wordt er dan gesteld. Is het communiceren met klanten nou niet de kern van ‘makelen’? Begin daar dus mee.
Hoe zit dat nou met het samenwerken? Eigenlijk niet zo heel moeilijk. Vertel je collega’s waarom jij bepaalde dingen wel of juist niet doet. Steun ze met ideeën en suggesties waardoor ze beter worden. Ook collega’s van andere kantoren! Help elkaar. Beetje cliché om te zeggen, maar… wie goed doet, goed ontmoet. Gelooft u het niet? Doe het dan gewoon structureel gedurende minimaal 3 maanden. Het verschil gaat u ongetwijfeld merken.
Gelukkig zijn er steeds meer makelaars die inzien dat de veranderende markt, wat al een aantal jaren gaande is, vereist dat ze zelf ook anders moeten gaan werken. Een mooi voorbeeld daarvan werd gegeven door Joep Ketelaar van funda in zijn keynote. Daarnaast zijn er meer en meer makelaars die aansluiten bij de ‘makelaar 2.0‘ beweging. Dat vraagt een enigszins andere manier van werken, meer focus op netwerken, gebruik maken van indirecte kanalen en goed communiceren. Daar valt samenwerken ook onder. Help de ander beter worden, dat is goed voor je eigen business.
Het is dan wel erg verbazingwekkend om te zien dat maar ongeveer 30% van de aanwezigen een LinkedIn profiel hebben (of ze dat actief gebruiken is dan weer een tweede…) en nog geen 5% heeft een profiel op FaceBook. Twitter is voor het gemak waarschijnlijk maar even buiten beschouwing gelaten. Houdt uw collega’s die daar wel gebruik van maken de komende tijd maar eens goed in de gaten. Die kunnen wel eens beter en sneller gaan groeien dan zij die er vanaf zien…
Interessant om te zien dat juist die groep makelaars die actief zijn met ‘Social Media’ elkaar helpen en adviezen geven. Enerverend om dat te zien en lezen. Chapeau!
Devies: ga samenwerken, omarm de verandering, dump het ego en wees trots op de resultaten die anderen behalen.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Beste Han, wat een heerlijk artikel. Verbazend genoeg kom ik nog dagelijks collega’s tegen die er anders over denken, waarbij ze in mijn optiek niet alleen zichzelf, maar met name hun klanten te kort doen.
Overigens is een kanttekening van mijn zijde met betrekking tot het beëdigd worden tot makelaar 2.0 in mijn optiek echt een must. Sinds ik mij hiervoor interesseer en meng in de kringen van deze, altijd openhartige en behulpzame groep van collega’s is samenwerken meer een vanzelfsprekendheid geworden. Misschien een onderwerp voor een post?
Het broker/agent model bestaat al ruim 10 jaar in Nederland 😉
tipje van de sluier Marco. Ter lering en ….
Wat is de kern van dit model.
Wat mij opvalt in deze reacties is dat samenwerken veelal wordt gezien om er zelf beter van te worden. Of samen met een andere makelaar beter af te zijn. Misschien krijgt de discussie een hele andere lading op het moment dat je eerst naar je klant kijkt en dan vervolgens kijkt hoe deze het best geholpen kan worden. Samen met je klant gaan kijken hoe deze het best geholpen kan worden om vervolgens jullie dienstverlening (alleen of met anderen) aanbieden. Dus niet uitgaan van Unique Selling Points maar Unique Solving Points. Neemt niet weg dat de basis van elke samenwerking ‘vertrouwen’is. Is deze niet aanwezig dan kun je het helemaal vergeten.
Unique SOLVING Points… Die vind ik helemaal geweldig Joris!
Uitstekend verwoord. Is waarschijnlijk wat onderbelicht geworden in de blogpost.
Geeft wel inspiratie voor een nieuwe post…
Pak jij die op Joris?
Goed stuk!, je slaat de spijker op z’n kop. Ik probeer al jaren te samenwerken met mijn concullega’s. 1 heb ik regelmatig contact mee, we proberen elkaar te helpen, we proberen elkaar ook werk toe te schuiven. De andere kraakt ons en ons aanbod gewoon ordinair af. Wat moet je in zo’n geval?
Heb hun er wel op aangesproken, maar dan wordt het ontkend, terwijl we genoeg voorbeelden hebben.
Als we elkaar kunnen helpen, dan genereren we extra werk voor elkaar, kunnen we de tarieven op peil houden en wordt het werken een stuk leuker!
Hallo Jolle,
Focus op de makelaar die wel wil samenwerken.
Ga nooit je collega’s afkraken! Wie met modder gooit wordt zelf ook vies.
Gewoon negeren en jezelf blijven. Aangezien alles transparanter wordt zullen de klanten het vanzelf ook wel inzien.
Succes!
En dat is precies wat ik doe! Alleen negeren is soms wel eens lastig, als je weer een gruwel verhaal hoort, 2 x slikken, 1 diepe zucht en weer verder met positieve dingen!
Han,
Samenwerken is van essentieel belang voor de makelaardij in de toekomst. Op dit moment is het echter voor veel kantoren overleven. De onderlinge verhoudingen zijn de laatste tijd behoorlijk verhard. Samenwerken past daarin moeilijker dan ooit te voren. Wantrouwend zien we dat men soms zelfs moeite heeft een relatie aan te gaan via Linkedin omdat men dat in elkaars netwerk kan kijken. Kortom : als we meer willen samenwerken moet dat vanuit een bovenregionaal nivo.
Samenwerken kan trouwens ook met de markt, met je opdrachtgevers. Door hier een interactief contact uit te werken kan er wel eens een verrassend interessante reactie vanuit de markt ontstaan. Het wordt weer leuker..
Hallo Jan,
Het spijt me te horen dat er een verharding is opgetreden in jullie omgeving.
De mening dat de wijziging van bovenregionaal niveau moet komen kan ik niet volledig delen.
Aangezien, bijvoorbeeld, de brancheorganisaties bij lange na nog niet aan samenwerken denken zie ik dat ook nog niet gebeuren.
Echter, wanneer er vanuit ‘het veld’ aangetoond wordt dat samenwerken de beste manier is om de consument te bieden wat ze verwachten en wensen, dan heeft het bovenregionale niveau geen andere keuze dan het te adopteren.
Gelukkig heb ik van meerdere (progressieve?) makelaars vernomen dat het samenwerken voordelen heeft opgeleverd. Mogelijk zelfs juist nu, nu overleven essentieel is.
Klein zijstapje, heb je de open brief van Ellen Mouthaan gelezen? Sluit goed aan bij het overleven. De open brief staat ook hier op het blog.
Een verhelderend en ‘open’ verhaal.
Goed dus dat ik vandaag op de praktijkdag Makelaar 2.0 van Jannetta (Dorsman) was. En jammer dat ik niet bij het NSM4 kon zijn.
Zeker als ZZK’er vraag ik mij regelmatig af waar de makelaardij naar toe gaat en wat mijn rol daarin kan zijn. Broker/agent ?
Hallo Rudolph,
Goed dat je de training van Jannetta volgt! Helaas zijn er nog te weinig makelaars die het nut van ‘2.0’ inzien.
Wat je rol in de toekomst betreffende broker/agent betreft; beide functies zijn totaal verschillend. Broker past goed bij analytische en leidende types, agent juist bij empathische en sociale personages.
Uiteraard vanwege het soort werk dat ze doen. Een broker makelt niet, een makelaar hoeft geen kantoor te onderhouden.
Natuurlijk zijn er meer nuances, maar dit is even in grote lijnen.
Beste Timo, Han en Marco,
Ben afgelopen donderdag niet op het symposium geweest. Helaas. Volgende keer ben ik graag van de partij. Opvallend is dat er gesproken wordt over samenwerking met collega’s uit de branche. Is er ook gesproken over samenwerking met andere branches of samenwerken met tevreden klanten? Ben benieuwd…
Hallo Joris,
We hebben je inderdaad gemist… 🙂
Er is absoluut gesproken over ‘samenwerken’ met tevreden klanten. Het gebruik van echte (!) referenties is heel simpel te realiseren en dan ook aan te raden.
Samenwerken met andere branches zie je langzaam steeds meer gebeuren, echter is dat te oppervlakkig in verhouding tot de strekking van het verhaal hierboven. Moet dus verder en dieper gaan imho.
Wat een goede post Han! Krijg steeds meer spijt dat ik er afgelopen donderdag niet bij was. Ik kan me er helemaal in vinden. ‘Wie goed doet, goed ontmoet’ is natuurlijk al een hele oude uitdrukking, maar is absoluut tijdloos. Jammer alleen dat dit niet door de tijd heen is ingeburgerd en normaal wordt bevonden. Natuurlijk ben je concurrenten, maar zie elkaar vooral als concullega. Help een ander en je zult zien dat je hulp terugkrijgt op een ander moment. Volg de berichten over social media, verdiep je in makelaar 2.0 en je zult merken dat je op korte termijn de vruchten ervan plukt. Ik ervaar het zelf!
Dank je Timo – en absoluut spijtig dat je er niet was. Overigens gaf makelaar Dirk Boon (Zeist) ook een geweldig voorbeeld van een samenwerking met een collega kantoor.
Vraag hem er maar eens naar! @boonmakelaars
Han, leuk stuk. Goede samenvatting van wat er die dag gezegd is over het onderwerp.
Als we het over samenwerken hebben, denk ik de laatste tijd steeds meer na over het Amerikaanse Broker-Agent model. Het zou mij niets verbazen als het hier de komende jaren ook die kant op zal gaan.
De marketing wordt hier door het wat grotere bedrijf verzorgd en de bezichtigingen worden door lokaal zeer bekende mensen gedaan. Naar mijn idee wordt er in dat model veel door freelancers gewerkt. Bijna op wijkniveau heb je zo een professional die van alle ins en outs weet en de klanten rondleidt. Het verkoopadvies, de taxatie, opmaak koopakte, etc. wordt weer door de organisatie gedaan.
Die vorm van samenwerking bestaat nog niet en het is natuurlijk ook de vraag of het met de huidige (NVM) regelgeving mogelijk is.
Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik ben wel benieuwd hoe anderen over dit model denken.
Hallo Marco,
Ook in Nederland zal het absoluut naar het broker/agent model toegaan. Het is er zelfs al…
Kijk maar wat de grotere franchise organisaties doen.
Dat de NVM dat model (nog) niet ziet zitten is een kwestie van tijd. Er zitten gewoon teveel conservatieve leden bij de NVM, die de plank eenvoudigweg misslaan, maar wel (teveel) invloed hebben binnen de vereniging.
De tijd zal het leren…
Het broker/agent model bestaat al ruim 10 jaar in Nederland.
Wij werken nu 2 jaar met een Agentsys en in de huidige tijden kan je goed monitoren of het werkt. Feit is overigens ook dat er in deze tijden zeer veel collega’s geinteresseerd zijn in ons model. Hadden ze dat maar eerder gedaan…