Het ziet er naar uit dat Google binnen afzienbare tijd ook naar Nederland zal komen met Google Real Estate. Dit draait nu al in o.a. Amerika, Canada, Australië en – dichterbij – Engeland. Onlangs is de service verder uitgebreid met een ‘Real Estate’ vinkje op de standaard maps toepassing in deze landen. Dus ook als je een camping aan het zoeken bent, zie je met één klik gelijk het woningaanbod.
Google beschikt over nog al wat informatie. Miljoenen mensen delen hun ervaringen, of dat nu in tekst, foto of video is, en plaatsen deze op internet. Veel van deze informatie is in handen van Google. Foto’s vinden we terug op Picasa en video’s op YouTube. Beide bedrijven zijn van Google. En dit zijn de grootste en meest bekende, maar er zijn nog vele andere kleinere waar we nauwelijks weet van hebben. Veel blogs lopen bijvoorbeeld via Blogger of Blogspot. Inderdaad; van Google.
De essentie is dat veel van deze informatie locatieafhankelijk is. Google weet dus waar de foto of video gemaakt is en over welk gebied het weblog gaat. En dit wordt gecombineerd met de enorme hoeveelheid informatie die ze al hebben over de locatie en die via Google Maps is op te vragen.
Steeds meer foto’s bijvoorbeeld worden voorzien van een locatie. Over een jaartje zijn veel digitale camera’s al met een GPS antenne uitgerust en is van elke foto automatisch bekend waar die genomen is. Aangezien de meeste mensen niet stilstaan bij het feit dat deze informatie ook door derden gebruikt zal worden als ze de vakantiefoto’s uploaden naar Picasa, wordt het dan nog makkelijker voor Google om fotomateriaal van een locatie te laten zien. En uiteraard hebben ze met de satellietfoto’s en de Street View al veel beeldmateriaal.
Als je al die informatie nu op een grote hoop gooit, kun je heel veel tonen op basis van een locatie. Bijvoorbeeld op basis van een locatie waar een woning te koop staat… En aangezien Google er altijd van uit gaat dat de informatie voor de consument bruikbaar moet zijn, zal ook onafhankelijke (lees: mogelijk negatieve) informatie geplaatst worden.
De door de makelaar zorgvuldig geschreven presentatietekst met de ‘rustige, kindvriendelijke buurt’ wordt dan wellicht niet meer serieus genomen als via Google de criminaliteitscijfers van de wijk te zien zijn en het met een mobieltje geuploade filmpje van de vechtpartij laatst in de straat.
Dus: bedreiging. Of toch niet….?
Natuurlijk niet. De markt wordt transparanter. Informatie wordt voor iedereen steeds makkelijker beschikbaar. En tsja, als de buurt niet zo best is, moeten we die misschien ook maar niet meer als ‘kindvriendelijk’ proberen te verkopen… Wat wél belangrijk is, is dat je als makelaar zelf weet welke informatie er beschikbaar is, en daar jouw presentatie op aanpassen. Niet de kop in het zand steken en ontkennen wat de hele wereld weet, maar juist de informatie die er is gebruiken en deze met jouw presentatie aanpassen.
Maar: komt Google wel echt? En verschillende andere partijen die een woningportaal willen starten (Jaap, Zoek alle Huizen, etc.), zijn toch ook nooit écht succesvol geworden? Dat marktaandeel blijft toch ook op een paar procentjes hangen?
Klopt. Maar dit is Google. Grote, Grote Google. Wat Google doet, doet Google goed. Google beschikt over veel geld en mijn persoonlijke mening is dat het bij deze wél gaat lukken. Misschien moet Funda alvast eens nadenken óf en hoe een samenwerking mogelijk is.
Want, zó onvriendelijk is Google niet. Tuurlijk, ze presenteren veel informatie en zullen zoekers wellicht weghalen van Funda, maar het blijft bij Google bij een kleine presentatie, met (van de woning) slechts één foto en een korte tekst en keurig een link naar meer informatie. Naar Funda bijvoorbeeld? Misschien moet Funda hier ook van leren en ook een directe link naar de pagina van het object op de makelaarssite toestaan? Maar goed, dat is een hele andere discussie.
Het blijft afwachten wat er gebeurt, maar er gaat wat veranderen, en waarschijnlijk duurt het niet eens zo heel lang….
Laatste berichten van Marco van der Knaap (toon alles)
- Niet wachten, nu kopen! - 12 juli 2010
- Makelaarsirritatie - 17 juni 2010
- Onverkoopbaar - 13 mei 2010
Goed stuk.
Dit is de toekomst. Internet wordt nog groter en zeker voor de jongere generatie niet meer weg te denken. (facebook, twitter, myspace, hyves, etc…)
Dus, mijn mening. Zo snel mogelijk samen werken met een bedrijf zoals Google. Deze mensen hebben een wereldvisie. Ik bedoel Australie/Canada/Engeland…
en dan zouden wij achterblijven?? Niet verstandig.
Laat maar zo snel mogelijk komen, hoe meer verandering tegen de “ingeslapen” orde hoe beter.
MvG,
M.R.Lavoo
Leeuw & Leeuw makelaars
Mijn grootste argwaan is dat Google niets voor niets doet.
En ze zitten tegenwoordig overal, er is haast niet meer omheen te komen!
Los daarvan is het natuurlijk wel altijd goed dat er meerdere partijen zijn en de consument een keuze heeft!
Eindelijk een fatsoenlijk en echt compleet overzicht! Helemaal goed..
mag er van ons zo snel mogelijk komen.
met vriendelijke groet,
team HGmakelaars.nl
Dat het “grote” Funda om te beginnen eens alle makelaars (presentaties) gelijkwaardig gaat behandelen zal al een flinke stap zijn.
Anders gaat het inderdaad tijd worden dat ze eens een flinke draai om hun oren krijgen van een grote partij.
Hoi Armin – dat heb je netjes gezegd!
Het ‘grote’ funda zou inderdaad een goede stap maken door -leverancier neutraal- de informatie te presenteren aan hun klant.
Mijns insziens is funda een beetje ‘vergeten’ wie hun eigenlijke klant is. Hint- het is niet de NVM!
En het ouderwetse gezegde ‘wie niet horen wil, moet maar voelen’ blijft natuurlijk gelden.
Welke partij gaat die klap naar funda uitdelen? Jaap, Huislijn of toch Google?