Selecteer een pagina

Makelaars zijn onmisbaar, maar te duur …. ?

Han schreef er al een artikel over in juni en in mijn eerste post voor be-tuttel-d! wil ik hier graag nog even op terugkomen.

Dat makelaars onmisbaar zijn, dat mag inmiddels wel duidelijk zijn. Onder andere de nog steeds actuele discussie over het verschil van  internetmakelaars en full-service makelaars maakt dit meer dan ooit duidelijk. Maar wat is duur? Deze discussie is juist ontstaan door de komst van de verschillende internetmakelaars.  Hierdoor worden nu, naar mijn mening, full-service makelaars te vaak over 1 kam gescheerd en ten onrechte afgeschilderd als ‘ te duur’.

In plaats van enkel te kijken naar de courtage die er betaald wordt, moet er goed gekeken worden naar de dienstverlening die geboden wordt en daarvan de toegevoegde waarde bepalen. Want dat is waar het bij marketing om draait.

Naast de 4 bekende P’s van de marketingmix is er nog een 5e P die de mate van succes bepaalt: Personeel.
Als bedrijf en zeker als makelaarskantoor moet je ervoor zorgen dat deze 5e P zo optimaal mogelijk is. De volgende vragen moet je je continu afvragen:

  • Wat is het opleidingsniveau van het personeel?
  • Hebben ze kennis van zaken, producten en diensten?
  • Hebben ze de bereidheid om zich te identificeren met het kantoor en in welke mate?
  • Zijn opdrachtgevers nummertjes of personen?

Bij ons kantoor staat de opdrachtgever centraal en worden deze niet als nummertje  gezien. Ons streven is dat iedere medewerker elke opdrachtgever kent en in welke situatie deze verkeerd. Om dit te bereiken moet je je klanten en hun situatie kennen, je woningbestand kennen en korte, open  communicatielijnen hebben binnen kantoor. Wanneer je dit bereikt, zullen klanten de toegevoegde waarde ervaren van een betrokken makelaar. Zij merken dat hun makelaar 5 tot 6 dagen per week bezig is met hun woning en keihard hiervoor werkt. Het maakt ook niet uit met welke medewerker ze contact hebben, want iedereen weet hun huidige situatie en de laatst genomen stappen. Het grijze gebied van ” Wat doet nu toch onze makelaar?” wordt hierdoor witter en witter.

Rest nog die ene vraag…. wat is duur? Pak ‘m beet € 1.000,– voor de mb’s die je krijgt bij een internetmakelaar of zo’n €4.000,– voor een betrokken full-service makelaar met een compleet dienstenpakket?

Ik weet het antwoord …

The following two tabs change content below.
Timo is sinds september 2003 werkzaam bij De Ruiter Makelaarshuis BV te Amersfoort en is daar werkzaam als Officemanager. Verder is hij een trotse vader van 3 dochters. Uiteraard besteedt hij daar veel vrije tijd aan en natuurlijk aan zijn vrouw! Timo is op twitter te volgen via www.twitter.com/TimoEkhart
Google+